Online trgovina u BiH – Kako prepoznati prevarante?

blogslika

S obzirom na stečeno iskustvo u online trgovini odlučio sam da napišem prvi blog o tome kakva su moja zapažanja i u kakvom je stanju zaista “ecommerce tržište” u Bosni i Hercegovini.

Prije svega, skrenuo bih pažnju na činjenicu da velika većina online trgovaca svoju robu prodaje “na crno” i nema registrovan nikakav oblik privrednog društva. Problem je što ne postoje jasni zakonski okviri kada je u pitanju online trgovina te sistem samim tim omogućava crno tržište.

S obzirom na činjenicu da nemaju nikakve obaveze prema državi ili radnicima, trgovci koji rade online prodaju “na crno” kreiraju znatno niže cijene u odnosu na one koje su realne te tako uništavaju ne samo državu nego i one koji odluče ovaj posao raditi na legalan i ispravan način.

Druga vrsta su online trgovci već postojećih klasičnih trgovina – registrovanih privrednih subjekata (maloprodaje i/ili veleprodaje) koji uvode kanal online prodaje da bi u praksi mogli prodavati robu za keš bez računa i tako izbjegavati plaćanje poreza. Opet, sistem je taj koji nije dobro razrađen i koji im pruža ovu mogućnost.

Kako god, online trgovina je nešto što je još uvijek “u povojima” kod nas u BiH. Bez obzira na to što ima jako puno stranica na društvenim mrežama koje vam prodaju razne stvari, nismo još uvijek ni blizu razine zapada gdje online trgovina zauzima isti tržišni udio kao i klasična trgovina, a u nekim zemljama je online trgovina čak prerasla klasičnu trgovinu.

Šta ljudi najviše kupuju u BiH?

            U Bosni i Hercegovini putem interneta najviše se kupuje odjeća i obuća, zatim informatička oprema, kućne potrepštine, bijela tehnika, namještaj itd. U 2019. godini, prema podacima UINO BiH, građani BiH potrošili su preko 5 miliona maraka na kupovinu putem interneta. Najviše su kupovali građani Sarajeva, zatim Banja Luke i Mostara. Također, interesantan je podatak da su građani BiH kupili preko 328 tona robe putem interneta.

Oko 4000 paketa koji su bili predmet carinjenja stiglo je iz inozemstva a iz UINO upozoravaju građane da ovakav vid kupovine mora biti isključivo za vlastitu upotrebu te da ne smije biti vidljivo iz pošiljke da se radi o eventualnoj mogućnosti dalje preprodaje te robe.

Sigurnost kupovine

Sigurnost prilikom internet kupovine najviše zabrinjava građane BiH, te iz tog razloga dosta njih još uvijek nema hrabrosti da kupuje putem interneta. Rezultat je to “divljanja” gore pomenutih stranica na društvenim mrežama koje uglavnom imaju loše recenzije, kupuju izuzetno nekvalitetne proizvode, reklamama ih predstave kako su to proizvodi koji će promjeniti vaš život i kupci uglavnom nasjednu.

Kada se završi kupovina i kupac dobije paket, nema nikakve kontakt informacije kome može taj paket reklamirati, nema fiskalni račun kao dokaz od koga je kupio tu robu, te se uglavnom pomiri s tim da je prevaren i odluči da više ne kupuje putem interneta.

Ono što svi kupci u BiH trebaju znati jeste da nisu svi online trgovci takvi. Postoje i online trgovine koje zaista žele razvijati korektan odnos sa svojim kupcima, nude korisničku podršku, mogućnost povrata novca i zamjene artikla itd.

Kako prepoznati takve online trgovine?

U 95% slučajeva online trgovci nemaju webshop. Webshop kao takav nije presudan, međutim ukoliko neki trgovac prodaje putem interneta i ima webshop, to znači da je dužan na istom postaviti sve kontakt informacije, jasno istaći uslove kupovine, na koji način možete izvršiti povrat i zamjenu vašeg artikla itd.

Primjeri takvih stranica:

U zapadnim zemljama online trgovci plaćaju kaznu ukoliko nemaju istaknute sve navedene informacije. Kod nas nažalost obzirom na nedostatak zakonske regulative trgovci nisu dužni da posjeduju sve gore navedeno međutim oni koji žele da se ozbiljno bave online trgovinom ove informacije postavljaju samoinicijativno kako bi njihovi kupci bili sigurniji.

Zaključak je da ukoliko želite biti sigurni prilikom online kupovine, dobro provjerite od koga kupujete robu. Provjerite nekoliko osnovnih stvari:

  • Da li trgovac posjeduje webshop
  • Da li na webshopu postoje gore navedene stranice/informacije
  • Da li iza tog webshopa stoji privredni subjekt ili fizičko lice
  • Tražite od trgovca da vam pošalje fiskalni račun ili račun u elektronskoj formi na kojem je naveden broj fiskalnog računa
  • Pogledajte recenzije stranice i proizvoda

Za kraj ovog bloga još da kažem i to da ukoliko trgovac posjeduje webshop, trudite se da narudžbe kreirate direktno na webshopu. Nipošto nemojte ostavljati vaše podatke u komentare ispod neke slike na Facebook-u, a izbjegavajte i da ih šaljete u poruke (inbox) stranice. Na taj način možete biti sigurni da vaši podaci neće biti zloupotrebljeni.

                                                                                    Piše: Hasan Hatić, CEO BeDigital d.o.o.

Navigacija